De Knip aan den Bek

Patrick Demarest

26/09/2023
column

Oeieoei ... wat was dat allemaal in het weekend van 17 sept, toen er plots betonblokken aan het Polenplein en aan de Bek gedropt werden, zodat daar van het ene moment op het andere geen doorgaand verkeer meer mogelijk was?  De commentaren in de winkels en op straat logen er niet om, en ik verschoot echt van de scheldwoorden die plots in het rond vlogen op de sociale media.  Een aantal mensen is blijkbaar heel kwaad omwille van die nieuwe verkeerssituatie, en sommige handelaars vrezen echt voor hun toekomst.

Feit is wel dat een bevolkingsenquête onlangs leerde dat een meerderheid van de Tieltenaren vindt dat er té veel doorgaand verkeer is in het centrum en dat er iets moest gedaan worden aan de constant onveilige situaties voor de vele fietsende schoolkinderen en de andere "zwakke weggebruikers".  Om het vele sluipverkeer van personenwagens doorheen de woonwijken tegen te gaan werd nu o.a. een knip aan den Bek geplaatst, en het zijn vooral die blokkerende lelijke betonblokken die kwaad bloed zetten.  Al dat gedoe met fietsstraten, zones 30 en veel nieuwe verkeersborden werkt blijkbaar veel mensen danig op de zenuwen.

Ook ik (als nieuwbakken inwoner van de Tramstraat) voel er de gevolgen van, en het is niet leuk dat we nu vaak moeten omrijden om boodschappen te doen, enz.  Ik neem echter zo vaak als mogelijk de fiets (iets wat natuurlijk niet iedereen kan, denk maar aan ouderen of gezinnen met kinderen) en probeer het nieuwe plan een kans te geven.  Iedere verandering roept immers weerstand op, en de "proof of the pudding is in the eating".  Het is ook duidelijk (en normaal) dat zo'n ingrijpend plan ook "kinderziekten" met zich meebrengt: kijk maar naar de foto van het nieuwe verbodsbord op de hoek van La Vita e Bella, dat je pas kan zien als je al ingedraaid bent vanuit de Kortrijkstraat naar de Rame.

Ik wil me ver houden van de politiek, want uiteraard is wat nu gebeurt "gefundenes fressen" voor sommigen om zich te profileren in functie van de komende verkiezingen. Het doet me denken aan de Gentse schepen Sas Van Rouveroij (geen groene, maar een blauwe!), die 20 jaar geleden effectief een kogelvrij vest moest dragen ... die werd ook ècht bedreigd toen de Gentse Korenmarkt voor alle verkeer werd afgesloten (iets wat iedereen nu doodnormaal vindt).


Dat het vrachtverkeer in Tielt niet altijd niet volledig uit de stad kan gebannen worden komt natuurlijk omdat de aanleg van de Zuiderring er nooit gekomen is: een historische fout ... en we hadden in Tielt de pech dat nèt nu de Deinsesteenweg lange tijd gedeeltelijk afgesloten werd, al is dat euvel nu ook alweer voorbij. Was me dat een soap met dat zinkgat daar!  Veel Tieltenaars vragen zich terecht af hoe zoiets nu mogelijk is, en waarom het zo lang moest duren vooraleer Aquafin alles hersteld kreeg...  Dat de heraanleg van de Neringenstraat en de Deinsesteenweg alsmaar uitgesteld wordt schijnt ook te maken te hebben met de nieuwe richtlijnen voor de opvang van het wegspoelende hemelwater... en zo blijven we maar bezig.

Ikzelf noem dat zinkgat "de wraak van Hendrik": een Aarseelse jongen van 17, die in het jaar 1972 op weg naar het VTI exact op die plaats al fietsend werd doodgereden door een vrachtwagen.  Al van toen beloofde men een veilig fietspad aan te leggen langsheen deze "Staatsbaan" (de politieke partij Groen hield onlangs op die  plaats een betoging tegen de "moordstrookjes").  Ik zal mij maar onthouden van verdere commentaar hieromtrent, maar één ding is wel zeker: of we nu fietser, voetganger of automobilist zijn, hopelijk breken er ooit betere tijden aan voor onze mobiliteit!  Grtjs van deze kant van den Bek-knip, van Hula.