Kunstkuur in De Reynaert

Patrick Demarest

26/01/2021
cultuur/onderwijs

Op dinsdag 26 januari vond het toonmoment plaats van het project ‘Kunstkuur’.  Dat is een samenwerking van de Stedelijke Kunstacademie Tielt, de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord en GO! Campus De Reynaert waarbij leerlingen uit de 1ste graad secundair onderwijs een semester ondergedompeld werden in de wondere wereld van beeldende kunsten, woord, grafisch programmeren en muziek.

Shani Vandebroucke, leerkracht Nederlands en Woord: "In september 2019 ging Kunstkuur van start in onze school. Kunstkuur stimuleert de samenwerking tussen de vernieuwde eerste graad Salto Humano van Campus de Reynaert en de Stedelijke Kunstacademie.  Het initiatief kwam er onder andere door de nieuwe eindtermen in het secundair onderwijs. Met Kunstkuur willen wij het cultureel bewustzijn en de culturele expressie van iedere leerling versterken. Het zorgt ervoor dat de leerling op nieuwe vlakken groeit en zichzelf op een andere manier leert kennen. Leerlingen worden aangespoord om probleemoplossend te denken, te experimenteren en te creëren."

"Niet alleen de leerlingen ondervinden voordelen van Kunstkuur, ook de leerkrachten kunnen iets bijleren. Ze leren namelijk de leerlingen kennen buiten hun vak. De leerkrachten van Salto Humano werken samen met de Stedelijke Kunstacademie om de lessen tot een hoger niveau te tillen. Leerkrachten in het kunstonderwijs zijn zelf kunstenaars en als artistieke professionals goed geplaatst om de vonk te laten overspringen. Zij kunnen hun collega’s van Campus de Reynaert inspireren en ondersteunen in vakgebieden waar ze minder vertrouwd mee zijn. Kunstkuur laat leerlingen tijdens hun opleiding het aanbod van het deeltijds kunstonderwijs ervaren. Het maakt de stap naar een kunstopleiding kleiner."

"Door Kunstkuur komt kunst en cultuur tevens meer aan bod in de lessenpakketten van onze leerlingen. Het gaat om twee uur les per week die de leerlingen zelf mogen invullen. Ze kunnen kiezen tussen woord, muziek, beeld en programmeren. Ieder semester kunnen leerlingen een ander vak kiezen. Ze kunnen dus door hun eerste graad heen proeven van ieder gebied."

"In woord werd dit semester gewerkt aan de basis, zoals een goede toon en een gepast volume, verder leerden de leerlingen met verschillende emoties spelen. Het eindproject van het semester werd verschillende scènes met zelfgekozen thema’s zoals een bankoveral en een situatie waarin je moet opkomen voor jezelf. Dit werd gespeeld in dezelfde stijl als Vaneigens, een rubriek uit Man Bijt Hond. Alle acteurs speelden hun rol terwijl ze in de camera keken. Op deze manier werd een kennis gemaakt met een andere en originele vorm van acteren."

"Een maquette werd gemaakt door de leerlingen van beeld. Het thema mochten ze zelf kiezen. Het opbouwen in lagen en nat-in-nat schilderen waren de technieken die centraal stonden. Dit alles werd samengevoegd en verwerkt in een stopmotionfilmpje. Verder maakten ze een mobile met lijntekeningen en zijn ze aan de slag gegaan rond de illustrator Carll Cneut."

"Justin Timerblakes Can’t stop the feeling werd door de leerlingen van muziek herwerkt. Ze speelden het deuntje op ukulele’s, piano’s en gitaren. Er werd een eigen coronalied gemaakt voor het nieuwe jaar en ze werkten met schoolbenodigdheden om tot een gezamenlijk lied te komen. Ook bodypercussion kwam aan bod."

"In de keuzemodule programmeren begonnen ze met de basis. Via het programma Scratch leerden de leerlingen programmeren en ontwierpen ze games zoals Space Invaders en Flappy Bird. Eindigen deden ze met één van de populairste games van de afgelopen jaren: Minecraft. De leerlingen programmeerden zich een weg door het spel en konden, na veel denkwerk, alle missies tot een goed einde brengen."

"Vorig jaar werd het eerste semester afgerond met een algemene eindshow, voor en door de leerlingen. Dit jaar, om het coronaproof te maken, bundelden we al ons beeldmateriaal samen zodat we toch het eindproject van ieder gebied van onze Kunstkuur konden bewonderen."

De samenwerking tussen Salto Humano en de Stedelijke Kunstacademie blijkt een uiterst succes. De leerlingen zijn verknocht aan de lessen. Dat delen ze graag zelf mee:

Ik ben blij dat we de mogelijkheid hebben om Kunstkuur te doen. Zo hebben we tussen onze lessen door toch nog twee uurtjes ontspanning. De projecten waar we aan werken zijn zeer leuk en creatief. Ik ben dus zeer blij dat dit in ons lessenpakket zit.” – Oliwia uit 2A

“We maken kennis met andere klassen en leren nieuwe vrienden maken.” – Shanya uit 1 AANP

 “Door Kunstkuur heb ik mijn hobby gevonden 😍.” – Fatoumata uit 2A

“In muziek mochten we kiezen welk instrument we gingen spelen. Ik had gekozen voor piano. Het was echt leuk om piano te spelen.” Şehriban uit 1A

“Ik vind kunstkuur geweldig omdat het een leuke manier is om dingen te leren buiten de standaardvakken van school en je kijkt er altijd naar uit. Je beleeft er steeds weer plezier aan.” – Ella uit 2A