Lies Huys van Bokaal: “Perfecte medium om te tonen dat het makkelijk anders kan”

Patrick Demarest

14/06/2021
winkel

Elke week stellen we een winkel voor aan de hand van een aantal vragen. En de zaakvoerder mag de fakkel (bij manier van spreken) doorgeven aan een collega. Deze week Lies Huys van Bokaal in de Bruggestraat.

 

Van links naar rechts enkele van de vrijwilligers: Karen Ver Eecke, Lies Huys en Lies Geerolf.

 

Stel jezelf eens voor.

“Onze winkel Bokaal vind je in de Bruggestraat 19 in Tielt. Bij ons winkel je verpakkingsarm, ecologisch en zoveel mogelijk lokaal, aan een eerlijke prijs. We verkopen als het ware een duurzame levensstijl. Koop je bij ons, dan investeer je in de toekomst.”

“Bokaal wordt uitgebaat door een groep enthousiaste vrijwilligers die met hart en ziel elke bezoeker verwelkomen en graag uitleggen waar we voor staan en wat het verhaal achter elk product is.”

Hoelang bestaat Bokaal al?

“De winkel opende zijn deuren in december 2019. Dat was enkel mogelijk dankzij het team van VOC Opstap, die ons ruimte bood in hun pand, in Tielt vaak nog gekend als De Kloef. Sindsdien is Bokaal open op elke woensdagvoormiddag, vrijdagnamiddag en zaterdagvoormiddag. Elke laatste zaterdag van de maand zijn we ook op zaterdagnamiddag open.”

Kan je de geschiedenis van jouw zaak en jouw rol daarin schetsen?

“Zelf zijn we al lange tijd bezig met bewust leven. Met stilstaan bij hetgeen je koopt. Op een bepaald moment, eind 2018, is samen met nog een paar enthousiastelingen het idee ontstaan om zelf iets actief te doen rond zero waste en duurzame consumptie. Zo ontstond vzw WOP! (Wijzer Omgaan met de Planeet) en van daaruit is Bokaal geboren. Onze winkel is het perfecte medium om iedereen te tonen dat het echt makkelijk anders kan.”

“Waarom? Duurzaam consumeren betekent minder produceren en dus minder uitstoot van CO2, minder verbruik van grondstoffen en water en minder productie van afval. Enkel kopen dus wat je écht nodig hebt, en milieu- en mensvriendelijke alternatieven gebruiken. Die alternatieven willen wij toegankelijk maken.”

Wat verkoop je allemaal?

“Wij hebben een ruim assortiment aan producten gaande van voeding tot verzorgingsproducten en huishoudproducten. Zolang het maar past binnen ons verhaal: zo min mogelijk verpakking, ecologisch geproduceerd, duurzame en waar mogelijk lokale herkomst.”

“Bij de voedingsproducten mag je denken aan bv. rijst, pasta, zaden, noten, ontbijtgranen, havermout, chocolade, droge vruchten, meel, thee, koffie, zuivel, noem maar op. We werken ook samen met een lokale bioboer voor dagverse groenten. Al onze voedingsproducten zijn biologisch. Voor de badkamer gaat dat van zepen, shampoos en tandpasta tot gezichtsreinigers, herbruikbare watten, herbruikbaar maandverband, scheerproducten, deo's, tandenborstels… Voor het huishouden hebben we onder meer grote containers staan waar je wasmiddel, afwasmiddel, allesreiniger en andere kan komen tappen. We hebben ook alle natuurlijke basisingrediënten om zelf huishoud- of verzorgingsproducten te maken.”

Wat vind je zelf zo tof aan je zaak?

“De ontmoetingen en de onbaatzuchtige samenwerking in ons team. En het unieke van onze producten. Bij ons vind je producten die je ergens anders niet direct zal vinden. Het is best ook wel uitdagend om iets nieuws te proberen. Zo proberen we de mensen ook duidelijk te maken dat het ook anders kan, zonder al dat plastic.”

“We staan ook open voor suggesties die de klanten ons brengen. Dan gaan wij op zoek om ons assortiment verder uit te breiden. We leren zelf ook steeds bij en dat vinden we super tof.”

Hoe concurreer je tegen grote ketens?

“We hebben slechts twee grote concurrenten: wegwerpplastic en onverschilligheid. Verder zijn we niet met concurreren bezig, wel in tegendeel: hoe meer andere winkels, horecazaken of groothandels aan de slag gaan met verpakkingsarme producten, hoe beter! Ons grootste streefdoel is onszelf overbodig maken.”

Doe je vaak acties?

Klassieke promo-acties zijn niet echt aan ons besteed. Als wij over een ‘actie’ spreken, dan hebben we het over activiteiten om mensen mee te krijgen in ons verhaal, in de boodschap die we willen uitdragen. Corona heeft natuurlijk wat roet in het eten gestrooid, maar dit jaar zijn we weer helemaal terug, met twee grote thema’s op de planning. Zo willen we de Tieltse burger warm maken om aandacht te hebben voor duurzame en tweedehands kledij. In september organiseren we daarom samen met de Tieltse Mondiale Raad een grootse tweedehandsmarkt waar we heel wat Tieltse verenigingen en scholen actief bij betrekken. Ook werkten we samen met een aantal vrijwilligers, enkel horecazaken en Stad Tielt een concept uit rond herbruikbare verpakkingen bij take away. Heel binnenkort hoor je daar meer over.”

Wat vind je van Tielt als winkelstad?

“De Tieltse schaal biedt alle mogelijkheden voor een aangename winkelbeleving. Niet te groot, niet te klein, een gezellig centrum, heel wat opties voor winkelen met de fiets of te voet. Die mogelijkheden mogen best nog wat beter benut worden. Zo verwelkomen we het initiatief om in de Kortrijkstraat wat autoparkeerplaats te ruimen voor een fietsparking.”

Aan welke winkel geef je de fakkel door?

“Wij geven graag de fakkel door aan onze buren van Oxfam Wereldwinkel.”