Zone 30

Patrick Demarest

04/04/2022
column


Met het verstrijken der jaren ben ik een bedachtzamer chauffeur geworden, en ik probeer mij zoveel mogelijk aan de verkeersregels te houden.  Het is jàren geleden dat ik nog eens een boete heb opgelopen, maar onlangs ben ik wel geflitst in de dorpskom van (godbetert) Poeke, aan 48 waar je maar 30 km/u mag rijden: 150 € zeer zure centjes moeten opdokken.  Zeer tot ongenoegen van de Poekenaars (waarvan er ook al velen een boete aangesmeerd kregen) staat daar een flitspaal langsheen de 2-vaks betonbaan die van de dorpskom wegloopt, waar geen winkels, scholen of ambachten zijn.  In een bocht waar de straat versmalt tot een smal landbouw-weggetje staat het bord dat het einde van de zone 30 aanduidt, maar wie daar de eerste keer passeert let daar niet op, en heeft het vlaggen ... 

Daar moest ik aan denken toen enige tijd terug in mijn eigen Aarsele plots een bord verscheen van max 30 km ... net onder het bord dat het einde van de zone 30 aanduidt, in het begin van de Sterrestraat: zie foto. Wat een soep is me dat zeg!  Zone 30 wordt tegenwoordig overal uitgebreid en voor mij mag dat ... maar dan wel op drukke plaatsen, waar er een draagvlak voor is.  Daar mag men voor mijn part streng controleren (aan scholen bvb) ... maar elders zijn er toch wel betere mogelijkheden om de snelheid te remmen, denk maar aan de oplichtende borden die je snelheid aangeven bij het naderen van een zone 30 of 50.  Gelukkig valt het in Tielt nog mee, qua pest-flitspalen.

Wel is er in onze stad nog veel werk aan de mobiliteitswinkel, dat weet iedereen, en van mij mogen ze véél strenger controleren in de Conventieweg in de omgeving van het scholencomplex van de Bron ... en dat zware vrachtverkeer MOET weg uit de stadskern.  Onlangs zag ik bvb hoe een Nederlandse camion al het verkeer in de Kortrijkstraat aan het stremmen was, doordat die sukkelaar van een chauffeur zich vastgereden had ... in de Patersdreef (zie foto).


Het Tieltse stadsbestuur heeft grootse plannen om de mobiliteit in Tielt en deelgemeenten drastisch aan te pakken, en er zitten veel maatregelen in de pipeline ...  maar voorlopig komt het er niet van.  Wel worden er inspanningen gedaan om de bevolking te betrekken bij deze plannen, maar er zijn veel tegengestelde visies ... ook in mijn eigen dorp.  'Ondernemend Aarsele' heeft al verschillende pogingen gedaan om de verkeerscirculatie in het dorp aan te pakken, en onlangs kregen alle inwoners een brief in de bus van een nagelnieuw bewonersplatform "Aarsele praat".  Wie daar allemaal achter zit is een beetje onduidelijk, maar alleszins werd dit initiatief opgepikt door het stadsbestuur.  In het jongste stadsmagazine worden alle Aarselenaren immers uitgenodigd op de eerste bijeenkomst, die doorgaat op 25 april.  

Volgens mij is het beter van de inwoners bij de mobiliteitsproblemen te betrekken dan de studiebureaus die véééél geld verdienen aan hun opdrachten om de verkeersleefbaarheid te verbeteren.  De derde foto bij dit artikel is daar een sprekend bewijs van: de door velen vervloekte alternerende parkeerstroken in mijn Sterrestraat zorgden er enkele maanden geleden voor dat een bestuurster helemaal overkop ging toen ze uit de zone 30 in de Vrouwenstraat kwam.  Ik zou hier een grapje kunnen maken over vrouwen aan het stuur in combinatie met zone 30, maar het is beter van mijn voet van het gaspedaal te houden.  (Hula)